San Miguel - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu San Miguel - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu

San Miguel

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

27 September 2013 | Mexico, León de los Aldamas

Al weer ruim 3 weken sinds mijn laatste blog, tijd voor een nieuwe!

De afgelopen weken waren twee belangrijke dingen, de orkanen en san miguel...
First, the hurricanes! Geloof het of niet, maar ik hoorde van die orkanen van jullie... Allemaal bezorgde berichten of ik al verzopen was? Nou nee, ik ben pittig veel natgeregend, maar het gaat nog redelijk goed :) Ik dacht dat het gewoon regenseizoen was, maar na een paar keer verteld te zijn dat er toch echt orkanen boven mexico waren ging ik toch ook maar eens rondvragen over die stormpjes. Het regende erg veel, op sommige plaatsen zo'n 30cm water, soms zelfs meer. Toen ik naar san miguel ging stond de hele snelweg onderwater op een punt, met op z'n diepste punt bijna wel een meter denk ik, maar later meer over san miguel. Het regende hier veel en hard, wat sommige dingen toch wel wat vervelend maakte. Dingen zoals football training en buiten zijn, jammer genoeg, zijn die dingen erg normaal hier in mexico.

Ook was ik nog naar een voetbalwedstrijd geweest, niet erg spannend, maar dat is het enige dat ik foto's van heb... voor de rest, (voornamelijk san miguel) ik ben getagd in zo'n tien triljard foto's dus leef je uit op facebook...

De independance day was hier ook, het was op zondag, dus we kregen de maandag vrij, wooh! (het was op 15 september) We hadden een lang weekend, en gingen dus lekker naar de bergen. Het regende, en volgens mexicaanse logica was dat het perfecte moment voor een wandeling... -.-
Het was wel aan het miezeren, en geen stortregen, maar alsnog kwam ik redelijk nat terug, ook al had ik een paraplu. Het plan was om zondag terug te gaan, omdat 's avonds op de independance day er veel toffe feesten waren waar ik graag naartoe wou. We bleven echter wat langer, en ik vierde het dan maar door mijn vader te verslaan met schaak en een film te kijken... ach het is iets.

Die dinsdag ging mijn kleine zusje naar DF (District Federal, aka México city) om het vliegtuig richting ierland te pakken... jaja, nog een sibling minder... Ik mocht echter niet mee, want ik had school enzo...
Mijn eerste voetbalwedstrijd (anderhalve week terug) was gelukkig droog gebleven. We speelden tegen de TEC van irapuato (de kampioen van vorig jaar) en hadden gewonnen! Ik had niet heel veel gespeeld (iets van 8 plays) maar het ging goed, en was best leuk :). Het hele gebeuren zien van dichtbij was sowieso wel weer iets nieuws. Football is wel een stuk trager dan hockey, ze staan een tijd stil, gooien een "bal", rennen wat en staan weer stil, en ieder team mag ook nog 3 time outs inroepen...

Volgend weekend had ik weer een wedstrijd maar daar kon ik niet bij zijn want ik ging naar san miguel! In San Miguel was een district weekend, een weekend samen met alle inbounds in district 4160! Het was heel leuk om iedereen te ontmoeten (er waren zo'n 62 inbounds), en om mensen uit meerdere landen te leren kennen. Ook was het wel leuk om vera weer even te spreken, en dingen te vergelijken... Het bleek dat we wel tegen dezelfde vooroordelen aangelopen waren enzo... Het was wel apart dat ook al waren we alleen, we geen nederlands praten... We waren een tijdje met elkaar aan het praten, en toen kwam iemand aanlopen die vroeg waar we vandaag kwamen, en toen hij hoorde dat we allebei uit NL kwamen was hij verbaast dat we engels met elkaar aan het praten waren... Dat hadden wij ook niet door gehad... Maar alles gaat hier gewoon in het engels, dus het is makkelijker om in het engels te praten/denken/doen. En waar kan in het spaans natuurlijk!

Maargoed, de activiteiten... Eerst gingen we naar een zaal waar ze even de regels uitlegden die we al 10x gehoord hadden, en daarna gingen we wat spelletjes doen :) was wel leuk , en en makkelijke manier op de anderen wat te leren kennen... Daarna kregen we wat vrije tijd, dat we voornamelijk in het zwembad besteed hebben. ´s Avonds gingen we naar san miguel, we kregen een rondleiding, waar ik jammer genoeg niks van gehoord heb, omdat ik gezellig aan het babbelen was met andere exchangers. Uitendelijk kwamen we aan bij een plein met een fontijn, en daar stonden dampende pizza's voor ons klaar! :)
Die avond was er een "disco" dat niet veel voorstelde, en uitendelijk zaten we buiten met een groepje te praten.

Slapen was natuurlijk (welkom in mexico) jongens en meiden gescheiden, stel je voor! de meiden mochten nieteens op onze kamer komen... Volgende ochtend ontbijten en op naar de stad voor wat vrije tijd in de stad... Voornamelijk wat eten en drinken gekocht en wat rond gewandeld... Toen hield het jammergenoeg al weer op en gingen we weer naar huis... Erg moe en snel naar bed... Toen gebeurden nog wat dingen, reuze interessant, pizza/tacos eten met mexicaanse vrienden enzo, bladiebladiebla... Ik heb zo een feestje, dus ik ga me daar eens voor klaar maken... adios

  • 28 September 2013 - 00:40

    Vera:

    leuk om te lezen dat het voor jou ongeveer hetzelfde was :) haha en indd, 'where are you from?' 'the Netherlands' 'huh, but, what, he's from there too right?'. Wat een vaderlandsliefde. Ik had trouwens niet eens door dat het een rondleiding was, ik heb alleen aan het begin iemand iets horen zeggen maar dat was het dan ...

  • 28 September 2013 - 11:52

    Anton:

    Jelle, leuk om weer wat van je te horen. Je vermaakt je wel zo te lezen. Gelukkig ben je het van hockey uit al gewent ook met slecht weer door te spelen, nu is het alleen nog een graadje erger.
    Zijn de orkanen nu voorbij en is het weer droog?
    Anton

  • 28 September 2013 - 13:32

    Maaike:

    nounou jelle, tien triljard, dat valt nou ook wel weer mee. en jammer dat je hierdoor de mensen fb uitsluit, je wordt blijkbaar niet echt socialer van zo'n ervaring!
    en idd fack nederlands! jij zal denk ik ook wel merken na een tijd geen nederlands spreken, dat het je dan pas op valt hoe veel g klanken wij er nou echt in hebben zitten! en daarnaast het feit dat je ze ook zo duidelijk voelt in je keel!
    lekker gezopen gister? ook daarvan moeten foto's op fb, kom maar op!!

  • 09 Oktober 2013 - 19:52

    Els:

    Hoi Jelle,
    Mijn complimenten dat je zo leuk schrijft, maar vooral dat je het in het Nederlands doet! Dat zal toch even omschakelen voor je zijn. Want je bent nu volgens mij uitsluitend in het Engels en Spaans bezig. Grappig dat je het over je vader en je kleine zusje hebt, zie ik meteen Anton over een pion gebogen zitten en Saranke op het vliegtuig stappen. Maar ik heb een beetje te veel fantasie denk ik. Dat jullie ploeg wint is appeltje eitje! Jij bent mijlen langer dan de Mexicanen en als ze dan ook nog eens pauzes inlassen, tja, dan durf zelfs ik mee te doen! In jouw team uiteraard. Hé Jelle, wij horen van vreselijk weer in Mexico wat meevalt, maar waarschuw jij ons als je hoort dat het in West Europa heel slecht is? Kunnen wij daar rekening mee houden. Nou, kerel, ik wacht de volgende sessie met plezier af! Groetjes, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, León de los Aldamas

México YEP

Mijn uitwisselingsjaar naar México!

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

Het einde

20 April 2014

Queretaro y semana santa!

17 April 2014

Snelle Update

01 Maart 2014

Ruta Maya!

23 Januari 2014

Back to school!
Jelle

Na deze blog ooit gebruikt te hebben voor mijn uitwisseling in México na de middelbare school, wek ik 'm nu opnieuw tot leven nu ik weer terug keer naar México om daar aan de universiteit te studeren. Deze keer zal het echt studeren zijn, niet voor spek en bonen, en daarna zal ik rond gaan reizen in latijns amerika voor onbepaalde tijd.

Actief sinds 06 Juli 2013
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 46032

Voorgaande reizen:

30 December 2018 - 31 December 2021

Study Monterrey/reizen latinoamerica

25 Juli 2013 - 01 Juli 2014

México YEP

Landen bezocht: