Ruta Maya! - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu Ruta Maya! - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu

Ruta Maya!

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

01 Maart 2014 | Mexico, León de los Aldamas

--Edit, Ik spreek in dit verslag over foto's enzo, ik kan ze echter niet meer toevoegen door de restricties van deze site. Ik zet ze ook op facebook, dus kijk daar maar. Ze staan er waarschijnlijk morgenochtend op. (voor nederland is dat tegen het eind van de middag)

Ik ben vandaag terug gekomen van mijn 3 weken durende reis, de Ruta maya, een trip door zuidelijk Mexico, waar we de meest prachtige plaatsen ter wereld bezoeken, met een groep van 58 uitwisselingsstudenten van dit district.

Het was een super vette reis, ik heb prachtige plaatsen gezien en erg genoten, toch wil ik dit even zeggen voor de rest van mijn blog. Van tevoren hadden we verhalen gehoord dat het de beste drie weken van onze exchange zou zijn, en dat we super veel lol zouden hebben. Dit jaar echter, zit er een vrouw aan de top van dit district. Ik denk dat vrouwen die baan net zo goed kunnen doen als mannen, echter, deze vrouw wilt denk ik even laten zien dat vrouwen ook ballen kunnen hebben, daarom werd onze vrijheid enorm beperkt, en werden we behandeld als kleine kinderen. Zelfs in Cancún, een van de grootste feeststeden ter wereld, mochten we maar een keer uit gaan tot 1 uur, terwijl andere groepen enorm veel meer mochten doen. Ook kregen wij al een waarschuwing met het minste en geringste. Ik ben er van overtuigd dat vrouwen haar baan kunnen doen, Laura echter (onze chairwoman) is totaal niet geschikt voor de verantwoordelijkheid. Als ik dit ook geweten had zou ik me zeker het geld bespaart hebben en zou ik thuis gebleven zijn. Ik vind het heel jammer dit te moeten zeggen, maar ik was toch wel erg teleurgesteld. Na mijn uitwisseling zal ik ook zeker mexico aanraden, maar dit district ten strengste afraden. Deze mening hebben we ook al gedeeld met Laura, en het werdt alleen maar strengen. We wouden een brief aan haar geven, waar we beleefd vertelden hoe wij tegen de situatie aan keken, maar maar een klein gedeelte durfte de brief te tekenen, omdat de rest te bang was dat het afgestraft zou worden.
Zo, het gezanik is voorbij, dan nu mijn reis. Ik heb veel foto's genomen, meer dan in de rest van mijn hele exchange, die zal ik dan ook zeker uploaden, en die zijn de voornaamste manier hoe ik deze blog ga schrijven, dag voor dag beschrijven wat we deden.

De eerste dag gingen we naar Puebla, een prachtige stad, die ik ook al bezocht had met mijn familie. We waren die dag vertrokken rond een uur of 12 geloof ik, en Puebla is redelijk dichtbij, dus we kwamen ruim voor avondeten aan, (rond 6 uur denk ik). We laadde de koffers uit, gingen onze kamers inrichten, daarna gingen we voor een show door puebla, waar ze wat vertelden over de geschiedenis, en het ook nog grappig probeerden te maken. Ik werd ook aangekleed als ee non, die van chocolade hield :) Daarna hadden we een beetje tijd om nog wat rond te kijken, en gingen we terug naar het hotel. Eten en naar bed.

De volgende dag keken we nog wat rond in puebla, het is een mooie koloniale stad, dus zat te zien. Zo gingen wij bijvoorbeeld rondkijken op een markt waar we leuk souvernirs konden kopen. Ook moest daar natuurlijk de locale delicatesse geprobeerd worden, sprinkhanen, met wat salsa en limoen is het best te doen, ze zijn niet echt lekker echter. Ook was het de verjaardag van Antonio, een van de brazilianen. Dus tijdens lunch kwamen ze even een taartje brengen om zijn hoofd in te duwen :) Toen stapten we weer op de bus, om naar de volgende plaats te gaan, Oaxaca! Omdat we veel bezig waren met activiteiten werd in de bus meestal geslapen. Aangekomen in oaxaca gingen we nog even naar het centrum voordat we weer gingen pitten...

De volgende dag, maandag 10 feb, gingen we naar een museum over de oude maya culuren die in dat gebied aanwezig waren. Een van de dingen daar was een skelet, dat even aantoonde dat vroeger hier de mayas al helemaal klein waren. Daarna gingen we naar de ruines kijken, waar onderandere een arena was voor het beroemde balspel van de mayas waar de de bal alleen met je heupen mag raken, en een ring aan de muur moet raken. Als laatste die dag gingen we kijken naar een chocolade fabriek, want oaxaca is beroemd voor z'n lekkere chocola.

De volgende dag gingen we naar zogenaamde mineraal watervallen. Dit was een gebied met natuurlijke bronnen, en daar waren een paar kleine meertjes gevormt, en grote steenmassa, afzet van de mineralen in het water. Dat leek net een versteende waterval. Het water was wel goed koud, toch gingen de meeste nog wel even lekker zwemmen. De volgende dag hadden we een lange rit voor de boeg, en zouden we dan ook slapen in de bus. Dus na dit alles zaten we in de bus tot de morgen. De bus was trouwens in een matige staat voor het geld dat we betaalden... De tv's vielen regelmatig uit, de wc kon niet op slot, de airco werkte amper, dus sommige keren als we de bus in gingen was het 50 graden, en dan duurde het 2 uur voordat het eindelijk een graad of 25 was... However, het was het begin van de reis, we verwachte dat we tegen het einde nog wel een stuk meer vrijheid zouden kreigen, en waren nog niet al te geirriteerd.

De volgende dag waren we aangekomen in de staat Chiapas, zeker een van mijn favorite natuur gebieden tijdens de ruta maya. Na ontbeten te hebben in het stadje, gingen we in boten door een rivier varen, Een prachtige cañon, genaamd cañon del sumidero, genaamd, de sink cañon, or whatever... de muren waren hardstikke stijl, recht omhoog. Ook konden we lekker gaan croc spotten, het waren er niet te veel, maar het waren wel onze eerste krokodillen, later tijdens de reis waren ze niet zo bijzonder meer. Toen kregen we weer een beetje vrije tijd in het stadje. Daarna weer de bus in, om naar het hotel te gaan.

Daarna gingen we naar iets dat zeker een speciale ervaring was. We gingen naar San Christobal de las casas, en daar gingen we naar een kerk, maar daar hebben ze nog steeds rituelen van andere religies, oudere religies. Ik ben al gewend aan al dat gedoe met het christendom, maar dit ging toch wat verder... En omdat een onderdeel van het ritueel is dat je alcohol drinkt, hebben ze daar een groot probleem met alcohol. Het ging als volgd (ik heb hier trouwens geen foto's van, want als je daar rond loopt met een camera, slopen ze het). Het kind dat ziek is wordt in de kerk gezet, dan branden ze wat kaarsen, en wrijven ze een kip over het zieke kip, dan nemen ze een paar slokken alcohol en doden de kip. Dan zouden alle ziektes daar de kip moeten gaan ofzo. Het was zeker wel erg speciaal en vet om gezien te hebben. Daarna gingen we naar iemand die daar tortillas maakte, maar van zwarte mais. Tortillas proberen, rondkijken voor wat lappen enzo, en er was ook een dress up en traditionele trouwerij. Daar hadden ook nog wel een paar mensen wat lol mee, en daarna hadden we wat vrije tijd om wat rond te lopen in de stad. Tijdens ons avontuur kwamen we een joodse rockbijeenkomst tegen en een pink panther bus... Leuk stadje :)

De volgende dag gingen we naar cascasas de agua azul, hele mooie watervallen, waar we ook nog even konden zwemmen. Ze waren niet erg groot, maar wel mooi. Hier had ik ook een bijzonder speciale ervaring, die helemaal niks met de waterval te maken had. We waren ons eten aan het bestellen, en de ober was de grootste sukkel ooit. We vroegen 4 hamburgers, een sandwich en sincronisadas. Hij herhaalde het als 1 hamburger en een sandwich... na 20 minuten vroegen we waar het bleef, hij zei dat het bijna klaar was, toen na 10 minuten kwam hij aan met de sandwich en de sincronisada, en vertelde hij ons dat er geen hamburgers waren, dat ging een tijdje door... na een tijdje zijn we daar maar weggegaan, zonder hamburgers jammergenoeg. Toen gingen we op weg naar Campeche!

De volgende dag gingen we naar Palenque, een andere historische site. Dit was midden in de jungle en daardoor weer erg anders dan alle vorige die we gezien hadden. Ook was het bij hun gewoonte dat de koning trouwde met zijn zus, en daardoor hadden ze vaak misvormingen, zoals 6 tenen aan bijde voeten. ook waren ze daar begraven, maar de meeste graven zijn nu niet meer toegankelijk, om het te bewaren, omdat mensen dingen afbreken of foto's maken met flash... maar we mochten wel bij het rode graf kijken... Ook hadden ze hier in de graven dodelijk gas gestopt, maar omdat de onderzoekers dat al wisten toen ze ze open maakten ging dat zonder veel problemen, anders dan bijv. egypte en de piramides daar. Ook zijn hier veel heuvels, die heuvels zijn eigenlijk piramides, omdat deze plek heel oud is, (al zo'n 1000 jaar verlaten of meer) en er geen geld/zin/toestemming is om de andere gebouwen uit te graven is dit nu alles dat zichtbaar is. We konden daar ook nog even rond lopen om spullen te kopen, en daar heb ik toen maar even een kalender van de maya's aangeschaft :)

We gingen de volgende dag naar een fort in Merida, dat vroeger gebruikt was in bijv verdediging tegen de fransen. Daarna gingen we naar Uxmal, een andere maya site, met veel grote gebouwen, al was chichen itza toch wel de beste van ruta maya. Het was niet super speciaal meer, maar hier waren weer kleine dingetjes anders. Er was wel een gebouw dat heel groot was, en vanaf de top had je een heel tof uitzicht.

De volgende dag keken we nog wat rond in de stad, en maakte we ons klaar voor de start van het strand gedeelte. Ik ga trouwens niet aan alle foto's tags toevoegen, ze zijn allemaal op chronologische volgorde, als het goed is, en dan hopenlijk met mijn verhaal is het wel duidelijk wat alles is.

De volgende 2 dagen zaten we aan aan prachtig strand waar geen kip te bekennen was, en, zoals te verwachten, alle europeanen waren rood als kreeften na een dagje mexicaans strand. We hadden hier niet veel activiteiten, en konden lekker genieten van het strand enzo, het was alleen wel weer met rotary, dus toen we even een klein feestje met de halve groep hadden in iemands kamer, werden ze al boos, omdat het in iemands kamer was, en meiden mogen niet op een jongenskamer komen...

Daarna gingen we naar chichen itza, waarschijnlijk wel de mooiste maya site van ruta maya. Erg groot ook. En het was duidelijk dat ze niet onopgeleid waren daar. Als je onderaan de piramide klapte, dan maakte het een vogelgeluid als echo. Als je in een ding ging staan, en aan de andere kant van het speelveld ook, en je praatte normaal, kon je elkaar gewoon verstaan, met bijna 200 meter afstand. Was erg leuk om te zien, en erg vet om rond te lopen op zo'n historische plaats.

Ook gingen we toen naar playa del carmen, het eerste grote strand, dat echt touristisch was. Daarna gingen we naar Xcaret, een plaats met dieren, en een ondergrondse rivier waar je doorheen kon drijven, voor mij was dat allemaal niet heel interessant, maar daarna was er ook een show met acteren dans en andere dingen, die af en toe wat saai was, maar zeker ook hele vette dingen had. Zo gingen ze bijvoorbeeld die maya sport spelen. En die dag was het moment dat de grootste shitzooi van dit district los barstte... Omdat ik en een meisje op elkaar in slaap gevallen waren in de bus, dachten ze dat ze mijn vriendin was. We zeiden van niet, dat we gewoon sliepen, maar dat maakte niet uit. Daardoor hadden ze toen gezegd dat we nieteens meer elkaar mogen omarmen (dit klinkt zo dom in het nederlands...) want, "hay abrazos y abrazos". Er zijn omarmingen en omarmingen. Want de logica die zij gebruikten was dat als ik een meisje een knuffel kan geven, dan kan ik net zogoed sex met haar hebben... Deze dag waren we daar wat over aan het praten, en hoe belachelijk we het vonden. Toen waren we 40 minuten te laat terug in het hotel, van het strand, en kregen we voor dat allemaal de ergst mogenlijke waarschuwing... Gewoonlijk krijg je die als je wiet rookt of gearresteerd wordt, however, hier gelden bijzondere regels.

De volgende dag gingen we naar een ander iets, waar we konden snorkelen en andere dingen doen. Ik moest echter met de rotarians blijven, omdat ze me eerst terug naar leon wouden sturen, omdat ze vonden dat ik me misdroeg, en toen besloten ze dat ze dit maar zouden doen. maar ach, ik had al gesnorkeld in de rode zee, en dit kwam toch echt niet in de buurt.

De volgende dag gingen we naar een ander park, maar van dezelfde groep. Hier konden we echter best vette dingen doen. Bijvoorbeeld kabelbanen met een tuigje, van 3 kilometer, rafting, zwemmen door een grot en rondrijden met een jeep. Ik ging met 2 andere jongens naar het jeep thing, we konden er eentje krijgen als we 18 waren en een rijbewijs hadden... Ik en de jongen van taiwan waren volwassen, de jongen uit australie had een rijbewijs... allemaal geen probleem gelukkig. Dit was trouwens verbazend genoeg ook allemaal goed met rotary. Dus wij gingen allemaal lekker rijden, automaatje, dus daar hebben we geen lessen voor nodig. However, aziaten kunnen inderdaad niet rijden. Net als vrouwen. Een kleine ontdekking die ik gedaan heb. Ik was ook wel in een boom geknalt met volle vaart, maar dat was omdat ik snel ging, ik had het meestal onder controle.

Toen gingen we op naar Cancun! We kregen nog steeds niet echt de vrijheid die we gehoopt hadden, en ze hadden belachelijke regels opgesteld zoals dat we niet meer op het strand mochten zijn na 8 pm. We mochten echter wel uit tot 11, en de volgende dag tot 1. Toen we uit mochten tot 1 hadden we maar 2 uurtjes, maar sommige gingen alsnog wel 30 dollar betalen om de club in te gaan, en sommige andere een open bar. Drinken was echter niet toegestaan. Ondanks dat werden toch 2 exchangers naar het hotel gebracht door de politie, en een was compleet van de kaart. Hij zat in de lobby in de stoel, een beetje over zichzelf heen te kotsen. Hij zat echter in mijn kamer, dus doen moesten wij hem met een rolstoel naar boven brengen, uitkleden, en zorgen dat hij de nacht overleefde. Het was een erg interessante nacht.

Na cancun gingen we naar villa hermosa, dat was alleen maar om dichterbij huis te komen, dus daar deden we niet veel speciaals.

De volgende dag de bus in voor de langste rit, eerst 6 a 7 uur naar veracruz, en dan 12 uur naar celaya, waarvandaan wij dan naar leon zouden gaan (nog een uur extra). However, we mochten nieteens meer jongens en meiden samen zitten, want ze denken dat we 5 jaar oud zijn, of dat we sex gaan hebben in de bus. De reden die ze gaven was dat ze een paar koppeltjes gezien hadden. Ze hadden er geloof ik maar 3 van de 9 gezien, dus dat viel best mee, maar toch vonden ze dat nodig om te doen. Met alle heren bij elkaar was dat in het begin behoorlijk lawaaierig, maar uiteindelijk sliepen de meesten toch wel, zei het iets minder comfortabel

En laat ik het nog een keer herhalen, dat ik denk dat rotary een geweldige organisatie is, dat vrouwen zeker een leiderschapspositie kunnen hebben, de huidige leider van dit district echter, is drie keer poep...

Ik ga pitten, adios

  • 01 Maart 2014 - 19:59

    Anton:

    Wow Jelle, wat een leuk en mooi land. Ik ben benieuwd wat er nog over is om in mei samen te gaan bekijken. Mooi verslag, jammer van het strenge regiem.

  • 02 Maart 2014 - 18:55

    Maaike:

    klinkt vet allemaal! maar je frustraties kan ik me echt helemaal voorstellen, wat een gekut allemaal...

  • 06 Maart 2014 - 16:58

    Vera:

    Ik ben al te lui om jou hele verhaal te lezen en moet nu zelf mar eens beginnen .... que hueva. Dat verhaal van o viado in een rolstoel had ik nog niet gehoord. Jezus dat gaat indd wel ver. En naar mijn mening was Fernando erger dan Laura hoor, ookal zijn haar regels indd drie keer poep, ze helpt je ten minste nog als je een probleem hebt. Anyway, volgend jaar gaan we terug naar cancun zonder regeltjes ;)

  • 06 Maart 2014 - 19:27

    Jelle Visser:

    Volgend jaar Eurotour igg :) en sws ruta maya opnieuw! :D

Tags: Ruta Maya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, León de los Aldamas

México YEP

Mijn uitwisselingsjaar naar México!

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

Het einde

20 April 2014

Queretaro y semana santa!

17 April 2014

Snelle Update

01 Maart 2014

Ruta Maya!

23 Januari 2014

Back to school!
Jelle

Na deze blog ooit gebruikt te hebben voor mijn uitwisseling in México na de middelbare school, wek ik 'm nu opnieuw tot leven nu ik weer terug keer naar México om daar aan de universiteit te studeren. Deze keer zal het echt studeren zijn, niet voor spek en bonen, en daarna zal ik rond gaan reizen in latijns amerika voor onbepaalde tijd.

Actief sinds 06 Juli 2013
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 45846

Voorgaande reizen:

30 December 2018 - 31 December 2021

Study Monterrey/reizen latinoamerica

25 Juli 2013 - 01 Juli 2014

México YEP

Landen bezocht: