mi cumpleaños! - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu mi cumpleaños! - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu

mi cumpleaños!

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

30 Oktober 2013 | Mexico, León de los Aldamas

Hola amigos,

Afgelopen vrijdag mijn verjaardag gehad! wooh, eindelijk 18 jaar! Deze afgelopen twee weken was dat de voornaamste gebeurtenis. Deze afgelopen week was het "Dutch week" in Morelia, een stad zo'n 2,5 uur hier vandaan, en Vera, de andere nederlandse uitwisselingsstudent, woont daar. Ze had me uitgenodigt om even langs te komen, en na een weekje vragen, was het goed, en woensdagmorgen, rond een uur of elf, vertrok ik van school met de woorden: "alright guys, I'm going to Morelia, good luck with your test". Het was dus wel zo'n ruim 2,5 uur, en ik heb toch even mooi bijna de hele rit een babbel met Narciso kunnen hebben! Wooh! Even later aangekomen, aten we wat, gingen de stad in om wat mensen te ontmoeten, en wat te gaan drinken.

De volgende dag gingen we naar het centrum, we moesten daar al vroeg zijn (iets voor 9) om te beginnen met helpen voor dutch week. Eerst was er een presentatie, over de samenwerking tussen michoacan (de staat van morelia) en nederland. Iemand van de nederlandse ambassade was daar ook, maar die moest zijn speech toch in engels doen, omdat zijn spaans nog niet goed genoeg was. Hij heette Jaap, en hij leek niet erg blij om daar te zijn. Daarna gingen we naar een soort van expo tentje, waar we ouderwetse kleertjes aantrokken en iedereen met ons op de foto wou. Verder waren er ook nog koude frietjes die best wel te doen waren, en nog een paar dingen, die toch niet heel nederlands waren. Zoals ballen, die ze kroquetten genoemd hadden, maar niet knapperig waren, niet ragout vulling hadden, en de vorm van bitterballen had. Ze waren wel lekker. Ook was er een stand met touristendingetjes, en daar maakte ze ook lekker verse stroopwafels!! Jammergenoeg was er geen electriciteit, dus konden ze die niet maken. Toen gingen we dus maar voor luch. Even een uurtje later kwamen we weer terug om te kijken of ze stroopwafels hadden, dat hadden ze niet, dus toen belde vera wat vrienden op en gingen we Morelia in. Die avond gingen we naar interact, een soort jongeren activiteit van de rotary, die voor meer dan de helft gevuld wordt met exchangers. Na interact gingen we naar een bar voor een drankje.

Morelia is best een mooie stad, veel ouder en mooier dan León, het is duidelijk kolonistisch. Leon heeft ook wel een oud gedeelte, maar daar kom ik eigenlijk nooit. Het is iets kleiner dan Leon, maar heeft meer exchange students (17) waarvan wel 7 brazilianen zijn! Omdat ze in Brazilie geen engels leren op school, spreken de uitwisselingsstudenten in morelia veel meer spaans met elkaar, en veel van de scholen van exchangers zijn ook in het spaans! wel even wat anders, en veel van hun spreken dan ook wel iets beter spaans dan ik. Ik kon me wel makkelijk redden daar.

De volgende dag was vrijdag, mijn verjaardag, en, die dag zouden we volgens plan naar Ixtapa gaan (een van de prachtige stranden die mexico rijk is) maar omdat er een orkaan dwars lag, is dat verschoven naar een maand later. Toch wel even een feestje bouwen. Om een uur of 8 stond ik op, om om half 9 naar jefferson te gaan, de school van vera.
De eerste les was iets van hoe je schoolvakken toe kunt passen in het echte leven. Reuze interessant! ach, daarna was het pauze, en gingen we lekker in het zonnetje zitten. Toen hadden we engels, en het was wel duidelijk dat deze school niet zo rijk is als TEC, want mijn engels was wel beter dan dat van de leraar... ach, de meeste tijd van de les zaten we een film te kijken.

Daarna nog 2 uur van een een of andere les, en de meeste tijd waren we een paar medeleerlingen nederlands aan het leren, en er was eentje die op exchange naar belgie geweest was, en dus wel nederlands begreep. Het begon heel onschuldig met hola, en het eindigde met dingen zoals hijo de puta.... ach ja, zo gaat dat meestal.

Daarna gingen we lunchen en wat drinken (en we haalden ook nog even verse stroopwafels, omdat ze nu eindelijk wel electriciteit hadden, wooh!), om savonds even langs iemand haar huis te gaan om van auto te wisselen, want die had ze van de moeder van vera geleent, en daar was toevallig het feestje van haar zoontje ofzo, en er was ook taart! omdat het ook mijn verjaardag was kwam iedereen even beneden om te zingen en mijn gezicht in de taart te duwen (dat is zo'n traditie hier) en we gingen toen weer. We zouden naar een huis gaan om dan vanaf daar naar een bar te gaan. Kom ik daar binnen, licht uit, kaarsje aan, en iedereen zingen! :) Na deze verassing gingen we naar de club (nog een verassing) en dat was erg leuk! Het weekend daarna nog wat meer feestjes en samenkomingen. Zondag bleef ik bij ata slapen, (uit turkije) omdat hij naar tec gaat, en ik daar ook wel even een kijkje wou nemen. TEC daar was wel even anders dan in leon. Het was geen campus, maar gewoon een groot gebouw, maar het zag er wel mooi uit. Ook hier weer veel lessen in engels. Daarna bleef ik bij lorenzo slapen, omdat vera's moeder niet wou dat ik daar bleef slapen, omdat vera de volgende dag school had, en zij werk. Nou goed dan.

De volgende ochtend hoorde ik wat gerommel om half 7, dat was lorenzo die naar school ging, en toen draaide ik me lekker om en was het opeens half 11. Na even ontbeten te hebben kwam de broer van lorenzo thuis waarna we even naar de mall gingen. Na een tijdje lunchen, en toen kwam narciso al weer daar om mij op te halen.

Toen ik weer thuis kwam was het hele huis bijna leeg, want in 2 dagen gaan we verhuizen! even wezen kijken bij het nieuwe huis, en dat begint er al erg tof uit te zien :) Daarna bij het eten herrinnerden ze dat er een pak voor mij aangekomen was (ja papa en mama, het is hier ;) ) en dat was voor mijn verjaardag met nederlandse lekkernijen! :) yummie! en ook wat briefjes, en voor een moment kwam er toch even wat gemis binnen sijpelen... Toen ging ik weer verder met het eten van mijn lekkere sincronisadas :)

Tot de volgende keer,
Adiós amigos!


  • 30 Oktober 2013 - 08:25

    Marijke:

    Hoi Jelle,
    Wat een hoop gezelligheid en feestjes!!! Leuk dat je de Nederlandse week kon meemaken en daar op de school kijken.succes met de verhuizing!

  • 30 Oktober 2013 - 10:08

    Thirze En Mariska:

    Hoi Jelle,

    Leuk verslag! Fijn dat je je verjaardag goed hebt kunnen vieren én dat er lekkernijen uit Nederland kwamen. Ben benieuwd naar je volgende verslag! Groetjes Thirze en Mariska

  • 30 Oktober 2013 - 20:50

    Loekie:

    Hallo Jelle.
    Het is een feestelijk gebeuren daar, met allemaal hartelijke mensen.
    Het is heel normaal dat je zo nu en dan even heimwee hebt, daar heb ik hier ook zo nu en dan last van.
    Loekie

  • 01 November 2013 - 21:50

    Anton:

    Jelle, wat een leuk verhaal. Het valt best wel mee met de spelfouten. Ik krijg door jou verslag nu nog meer zin in mijn maandje Mexico. Gisteren wat aan mijn Spaans gedaan, dus er is nog hoop.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, León de los Aldamas

México YEP

Mijn uitwisselingsjaar naar México!

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

Het einde

20 April 2014

Queretaro y semana santa!

17 April 2014

Snelle Update

01 Maart 2014

Ruta Maya!

23 Januari 2014

Back to school!
Jelle

Na deze blog ooit gebruikt te hebben voor mijn uitwisseling in México na de middelbare school, wek ik 'm nu opnieuw tot leven nu ik weer terug keer naar México om daar aan de universiteit te studeren. Deze keer zal het echt studeren zijn, niet voor spek en bonen, en daarna zal ik rond gaan reizen in latijns amerika voor onbepaalde tijd.

Actief sinds 06 Juli 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 45853

Voorgaande reizen:

30 December 2018 - 31 December 2021

Study Monterrey/reizen latinoamerica

25 Juli 2013 - 01 Juli 2014

México YEP

Landen bezocht: