Verschillen - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu Verschillen - Reisverslag uit León de los Aldamas, Mexico van Jelle Visser - WaarBenJij.nu

Verschillen

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

01 November 2013 | Mexico, León de los Aldamas

Alweer een verslag! poehpoeh! Ik werd hier zo'n ruime maand geleden om gevraagd, en dan doe ik het nu tog maar even, een blog met de voornaamste verschillen tussen mexico en nederland! Het is een enorme lijst, ik kan er wel een boek over schrijven, maar ik doe wel alleen wat er nu in me op komt.

Eerst beschrijf ik wel even mijn situatie nu, ook niet heel gebruikelijk voor mij in nederland. Ik zit nu lekker op mijn bed pepernoten te eten (bedankt papa en mama! :D ) terwijl ik een blog schrijf, dit dus. Ik ben de enige thuis, want mijn broertje en zusje zijn trick or treaten en mijn ouders zijn bezig met verhuizen. Het plan was om vandaag te verhuizen, maar er was nog te veel werk te doen dus nu verhuizen we morgen.
We gaan verhuizen naar een huis bijna aan de overkant van de straat, zo'n 60 meter verderop, voor meerdere redenen, maar de voornaamste reden is dat mijn ouders dat huis wat mooier vinden, en het is wat groter. Ook heeft het een zwembad, en daar zou mijn opa (van mijn vaders kant) dan oefeningen kunnen doen voor de ziekte die hij had (een spierziekte geloof ik). Jammer genoeg is mijn opa al in april overleden aan die ziekte en heb ik hem dus nooit ontmoet. Ik krijg wel vaak te horen dat hij een hele leuke vent was en dat ik hem echt gemogen zou hebben. Maargoed, ik dwaal af.

Wat grote verschillen, behalve de taal en valuta en dat soort onzin natuurlijk... De mensen zijn hier veel warmer en meer open. Hier praat iedereen met me, ze zijn erg geinteresseert in mijn land en cultuur en stellen daar gewoon vragen over. Ook nodigen ze me leuk overal voor uit en ben ik natuurlijk altijd welkom. Veel van die feestjes zijn er dan ook. Meestal een paar per weekend, al ga ik lang niet naar al die feestjes. Meestal kies ik er een paar uit en dan ga ik naar die. Soms gaan we ook gewoon even taco's ergens halen ofzo. Zo heb ik bijvoorbeeld af en toe geen wiskunde, en omdat de lessen hier 80 minuten zijn hebben we dan tijd zat om even naar een plaza, huis of restaurant te rijden om wat te eten.

Nouja, huizen zijn hier ook anders. Omdat hier mensen gewoonlijk erg arm zijn of erg rijk, zien de huizen er ook zo uit. Er zijn heel veel kleine huizen en dan zijn er de "colonies" dit zijn gebieden die onder constante bewaking staan, en daar wonen de rijken. Er rijd altijd wat security rond, en om binnen te komen moet je ID afgeven enzo, tenzij je er woont ofcourse. Mijn eerste twee families wonen in de colony Balcones del Campestre (=het balkon van het campestre. Campestre is het rijke en betere deel van leon, en dit is zo in meerdere steden. Balcones is een van de rijkere colonies, de rijkste is Cumbres del Campestre. Mijn huidige familie (nog maar 16 dagen te gaan, snik) woont in een mooi huis, op zo'n 2000 meter grond. We gaan (morgen hopenlijk) verhuizen naar een groter huis op 3000 meter grond, en het huis is waarschijnlijk iets minder dan 1,5 keer groter, maar heeft veel meer kamers. Ook heeft het een basketbal veld, zwembad en tuinhuis, perfect voor feestjes!
Dit is de ene kant van mexico, de rijken.
De andere kant zijn de armen, zo was ik bijvoorbeeld ook in het huis van een andere exchanger, die veruit in het kleinste huis woont. Het is een 5 kamer appartement, met keuken, woonkamer en 3 slaapkamers. De kamers zijn echter heel klein. De keuken is zo'n 5 vierkante meter, en de slaapkamers zijn niet veel meer dan het dubbele. De woonkamer is ook niet bijzonder groot of luxieus.

Deze ongelijkheid is iets dat er dus echt niet zo sterk is in nederland. In nederland is het bijna onmogenlijk (tenzij je illegaal bent) om zo arm te zijn als sommige mensen hier zijn. Er zijn hier redelijk want mensen die, jongleren, ramenwassen of dingen verkopen terwijl het stoplicht op rood staat. Ze leven van maar een klein bedrag per dag. Dan zijn er ook nog de mensen die bij een parkeerplaats staan om aan te geven als er een leeg is. Compleet overbodig maargoed. Van wat ik gehoord heb verdienen ze geld voor het eten van vandaag. En de kleine huizen die ik gezien heb zijn nog nieteens het formaat van mijn slaapkamer nu.

Drugs, tsja, het moest ooit opkomen. Omdat ik uit nederland kom stellen ze altijd veel vragen over wiet en hoeren enzo, en daar heb ik dan een leuke babbel over. Het is hier echter heel anders dan in nederland. Hier zijn mensen lichtelijk bang voor mensen die drugs gebruiken, want als je aan wiet kan komen, dan ken je dus drugsdealers. Bijna iedereen hier kent wel iemand van de narco (vooral in leon, omdat hier heel veel narco's wonen, geen paniek, je schijt niet waar je woont, dus leon is een erg rustige stad!) Maar echt gebruiken is een ander verhaal. En als mensen gebruiken, dan roepen ze dat zeker niet van de daken, maar fluisteren ze dat maar rond. In nederland zijn natuurlijk talloze mensen die er niet aan moeten denken om wiet te gebruiken, maar dat is een keuze uit desinteresse, angst voor wat het met je doet, of andere redenen in die richting. Hier is het ook omdat ze niet in het systeem met de drugs willen komen, en hier is het natuurlijk ook illegaal!

Autos, nog een verschilletje! Toen ik in morelia was merkte ik wel dat leon een iets rijkere stad is, want daar is het zeker anders. Maar hier hebben veel van mijn vrienden een of meerdere autos, en allemaal nieuw. Natuurlijk, ik ga naar een dure priveschool enzo, dus de ouders zijn ook wel rijk, maar dan alsnog. In nederland is dat toch minder gebruikelijk. Hier is er echter ook meer noodzaak. Fietsen hier is levensgevaarlijk en het openbaar vervoer is veel slechter dan in nederland. De taxis zijn best goed, maar dat ga je niet iedere dag doen. Het is dus erg handig als de kinderen een auto hebben zodat er weer een last van de ouders af valt.

Voor de rest zijn er in dit land ook nog situaties die in nederland soms ook nog voor komen, en velen jaren terug heel normaal waren. Vrouwen werken hier veel minder. Ze gaan wel allemaal naar school, volgensmij velen zelfs naar universiteit als ze geld en intelligentie hebben, maar dan trouwen ze een rijke man. Ook zijn homo's hier niet geaccepteerd, zeker niet zoals in nederland. Al zijn dit volgensmij meer problemen van de vorige generatie, want met de huidige generatie is dat al wel aan het veranderen. Al wordt mij nog wel regelmatig gevraagd hoeveel kinderen ik wil nadat ik getrouwd ben. Misschien omdat ik een jongen ben ofzo, maar daar ben ik nog totaaal niet mee bezig...

En dan als laatste voor vandaag, het eten!
Hier is niet zoveel buitenlandse invloed als in nederland (oh döner, ik mis je zo!) voornamelijk mexicaans of van de VS. Het eten uit mexico is echter verukkelijk, dus dat zit allemaal wel best. Ook al die ideeen die jullie hebben over mexicaans eten, de meesten zijn waarschijnlijk verkeerd. Tacos zijn niet hardshell, de tortillas zijn te groot, en ze zijn voornamelijk van maismeel. De quesadillas zijn niet altijd van mais, maar die zijn ook iets anders. Dan iets typisch mexciaans is mole. Dat is kip met speciale sous, met allemaal dingen er in, van pepers tot chocola. Ook is het natuurlijk wel een stukje pittiger hier, al gaat mij dat nog behoorlijk goed af :)

Misschien denken jullie na het lezen van dit, nou, mexico, dat is niks voor mij, misschien vinden jullie het geweldig. Ik vind het in ieder geval een prachtig land, en ik schrok me te pletter toen ik er achter kwam dat ik hier al 3 maanden zat, en dus maar 9 maanden te gaan heb... Dat is mij te kort, ik wil hier wel langer blijven, maar studie roept ook enzo ;)

adiós muchacos, en sorry voor de vele spelfouten die vast in dit ding zitten, maar maak je geen zorgen, dat worden er nog veel meer naarmate de tijd vordert

  • 01 November 2013 - 08:44

    Marijke:

    Hoi Jelle
    Leuk blog !!

  • 04 November 2013 - 13:03

    Loekie:

    Hallo Jelle,
    Dat was weer een heel verhaal.
    De vorige keer dacht ik tussen de regels door iets van heimwee te bespeuren, maar dat heb ik totaal verkeerd gezien. Geniet dus maar ten volle van de komende 9 maanden.
    Je Spaans zal perfect zijn, wordt hier op Bonaire ook veel gesproken.
    Loekie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, León de los Aldamas

México YEP

Mijn uitwisselingsjaar naar México!

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

Het einde

20 April 2014

Queretaro y semana santa!

17 April 2014

Snelle Update

01 Maart 2014

Ruta Maya!

23 Januari 2014

Back to school!
Jelle

Na deze blog ooit gebruikt te hebben voor mijn uitwisseling in México na de middelbare school, wek ik 'm nu opnieuw tot leven nu ik weer terug keer naar México om daar aan de universiteit te studeren. Deze keer zal het echt studeren zijn, niet voor spek en bonen, en daarna zal ik rond gaan reizen in latijns amerika voor onbepaalde tijd.

Actief sinds 06 Juli 2013
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 45817

Voorgaande reizen:

30 December 2018 - 31 December 2021

Study Monterrey/reizen latinoamerica

25 Juli 2013 - 01 Juli 2014

México YEP

Landen bezocht: